Läs om våra smidiga betallösningar med Svea Bank.

Köp och betalning

  • Alla priser är angivna inklusive moms och fri frakt inom Sverige (detta är icke fri frakt utan inbakat i priserna).
  • I Butikens Kassa kan du välja mellan att betala med kreditkort, faktura, delbetalning, direktbetalningar via internetbank genom SVEA Bank. Kassan accepterar Visa, Mastercard, Maestro och Eurocard.
    Vid köp godkänner kund SVEA Bank allmänna villkor för Webpay: Dataskyddspolicy Betallösningar e-handel
    https://www.svea.com/globalassets/sweden/foretag/betallosningar/e-handel/kontovillkor-sekki/dataskyddspolicy_e-handel-180522.pdf
  • Genom betalning bekräftas dessa Reaktos köpvillkor och gäller därmed som ingånget köpeavtal. Se vidare avsnittet ångerrätt och returer nedan.
  • Betald beställning behandlas snarast – det innebär i en del fall att varor också hanteras av leverantör innan vi kan skicka.
  • I det fall beställaren är under 18 år gäller att förmyndares (alltså målsmans, förälders, vårdnadshavares) tillåtelse inhämtas innan köpet (avtal ingås genom betalning på websidan) genomförs. För minderårig kund under 18 år ansvarar fullmaktsgivaren för kortköpet.
  • Produktbilder från tillverkarna eller Reaktos egna avbildningar och motsvarande textbeskrivningar har ambitionen att beskriva produkterna så noga som möjligt, men garanterar inte att varans exakta utseende, färg och beskaffenhet återges till 100%, vissa avvikelser är möjliga. Branschstandard och god sed är ledstjärna, men Reakto reserverar sig dock för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att uppdatera produktinformation och priser utan föregående avisering.

Företagsfaktura

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

Försändelsekostnader

  • För beställningarna betalar du inom Sverige ingen särskild frakt utom vid returer eller icke uthämtad försändelse – det är inbakat i varans pris. Därmed icke fri frakt, vid byte och retur kan fraktkostnaderna belasta återbetalda beloppet.
  • Till Norge och EU-länder tillkommer en fraktavgift.
  • USA och Kanada annat frakttillägg än Europa.
  • Vi skickar med Postnord och med DHL inom Europa. Till USA och Kanada skickas med Postnord eller UPS.

Leveranstider

Normalt levereras från Reakto till Kund i Sverige, Norge, Danmark och övriga EU på mellan 2 – 14 vardagar. Den längre tiden infaller t ex om våra partner i andra EU-länder behöver få fram särskilda storlekar eller annan faktor i leveransrutinen från utlandet inverkar.  Kända avvikelser meddelas till kunden snarast.
Frakt till länder utanför EU genomförs på 5 – 20 dagar.
Spårningsnummer  / kolli-id meddelas oftast omedelbart vid fraktbokning, alternativt när paketet skannats in på terminal.

Ångerrätt och returer

Konsumentens rättigheter regleras enligt e-handelslagen, distansavtalslagen (14 dagars ångerrätt = 14 dygn inkl röda dagar) och konsumentköpslagen.
Ångerrätten innebär att ångrat köp, återköp får göras inom två veckor räknat från leveransdatum. Varorna man vill byta/returnera skall då vara oanvända och alla etiketter skall sitta kvar – varan skall vara komplett och i obruten orginalförpackning. Kalsonger och underkläder bytes därmed inte (enligt branschnorm). Ett annat undantag från ångerrätten är varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar som viss sömnad.
Konsumenten måste enligt Distanshandelslagen vara aktiv för att utöva ångerrätten genom att meddela detta till det säljande företaget och se till att varan skickas tillbaka till dem. Att vara passiv och låta paketet ligga innebär inte att konsumenten på ett korrekt sätt har ångrat sig. Kunden ansvarar för returen/bytet till oss och kunden bekostar försändelse- och returfraktskostnaden.  Det är också vad distanshandelslagen säger, att konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.

Observera åter, avdrag för fraktkostnaden för Reakto dras av från det beloppet vi återbetalar. Sammanfattningsvis: Vi tillämpar icke fri retur – det bekostar konsumenten. Vid återköp och ånger avräknas dessutom ut-fraktkostnad cirka 7-15 % beroende på låg – hög vikt.

Ej uthämtad försändelse

I sådant fall som försändelse blivit liggande på uthämtningsställe och till slut returneras till Reakto då kund inte hämtat sin försändelse, har Reakto rätt till ersättning för sina extra kostnader enligt 41 § Konsumentköpslagen. Det innebär att Reakto har rätt att debitera kunden kostnaderna för frakt, returfrakt, expeditionsavgift samt hanteringskostnad.

Önskar kunden nytt utskick tillkommer avgift enligt ovan, adderat med expeditionsavgift 50 kronor samt försändelsekostnad för nytt utskick.

Reklamation

  • Gäller det en använd vara, vänligen kontakta Reakto.
  • Är försändelsen skadad när du får hem eller hämtar ut ditt paket, anmäl det snarast till Postnord respektive DHL.
  • Betalningstransaktioner i samarbete med SVEA Bank.
  • Reakto har med SVEA Bank avtal om säkra kortbetalningar, fakturaköp och delbetalningsmöjligheter åt våra kunder.

Frågor om pengatransaktioner – SVEA Bank

Frågor om fakturor, delbetalning mm besvaras av Svea Banks kundservice Smidigt är också att logga in på Mina Sidor hos SVEA Bank

Telefon: 08‑735 90 00.
E-post till SVEA Bank: info@svea.com

Force Majeur

Reakto finner även att ta i beaktande att Force Majeur träder in vid händelser såsom valuta-krascher, hyperinflation, handelskrig, terrorangrepp, väpnat krig mellan stater, inbördeskrig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Reakto och dess ägares eller affärspartners kontroll eller förutseende.
Vid Force Majeur befrias då Reakto från sina förpliktelser att fullgöra ingångna köp- och leveransavtal.

EU-LÄNDER (DANMARK, FINLAND M.FL.)

Vi har öppnat för större delen av länder inom EU att kunna köpa av Reakto. Priserna är i svenska kronor inklusive svensk moms. Huvudmarknaderna är Sverige, Danmark och Finland, ett ringa frakttillägg tillkommer och visas i Kassan på hela sammanlagda beställningen. Smidigt och enkelt.

NORGE, ANDRA ICKE-EU-LÄNDER OCH ÅLAND

För kunder i Norge: Reakto har godkänts och tilldelats  IDENTIFIKASJONSNUMMER 2038048 för norsk
MERVERDIAVGIFT PÅ E-HANDEL (VOEC). De nya norska e-handelsreglerna från april 2020 tillämpas således (försäljning sker med norsk merverdiavgift i vår butikk) Norske Tolletaten: ”Tollfritaket gjelder varer solgt gjennom VOEC-ordningen med en verdi under 3000 kr. Det vil si varer med verdi under 3000 kr eksklusive merverdiavgift”.  ”Når hver av varene har verdi under kroner 3000, kan disse sendes i samme forsendelse, og kan merkes slik at de ikke blir ilagt mva på grensen og kommer raskt fram”.
Ytterligare info: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/350-kronersgrensen-fjernes/

Särskilt frakttillägg till Norge visas i kassan och det framräknas i relation till totalpriset när ni väljer Beräkna Frakt eller Byt adress .

Kunder med mottagaradresser i icke-EU-länder och på Åland betalar ingen svensk moms – det dras bort i Varukorgen och Kassan först när ni väljer Land. När ni valt land visas också alla varor momsfritt (fortfarande svenska kronor) när ni klickar vidare i butiken. Samma gäller Kanada och USA – särskilda frakt- och dokumentkostnader kan tillkomma för köparen.

https://www.toll.no/

https://tulli.fi/sv/privatpersoner/vanliga-fragor/vanliga-fragor-bestalla-pa-natet